20 jun 2018
Deel:

Wat doen ze bij een grote beurt van de auto? Wat wordt er gedaan?

Wat doen ze bij een grote beurt van de auto? Wat wordt er gedaan?

Grote beurt auto

Naast de jaarlijkse APK-controle en kleine beurten voor je auto, moet je de auto om de zoveel tijd ook wegbrengen voor een grote beurt auto. Niet iedereen weet precies wat er gedaan wordt tijdens een grote beurt. We vertellen je precies waar er allemaal op wordt gelet bij een grote beurt en welke zaken er bijvoorbeeld vervangen kunnen worden aan je auto. 
 

Waar gaat dit artikel over:

- Wat wordt er gedaan bij een grote beurt auto?

Wat  doen ze bij een grote beurt aan de buitenkant van de auto?

- Wat zit er allemaal onder de auto?

- Ook heel belangrijk: Een kijkje onder de motorkap.

- Welke filters en olien worden er vervangen?

Wat kost een grote beurt? En wanneer moet de auto een grote beurt



Controles in de auto zelf


Een belangrijk onderdeel van de grote beurt is dat veel aan de auto gecontroleerd wordt. Het betekend dus niet meteen dat je veel geld kwijt bent omdat onderdelen vervangen worden. Het controleren en afstellen van de tweedehands auto brengt namelijk geen extra kosten met zich mee wat het aanschaffen van een nieuw onderdeel voor de auto wel doet natuurlijk. 

De controle bij een grote beurt begint meestal in de auto zelf. Er wordt gekeken of de verlichting het overal doet in de auto, met name op het instrumentenpaneel. Het is natuurlijk belangrijk dat je een lampje van een storing wel ziet op je dashboard. Verder wordt er voor de veiligheid gecontroleerd of de airbag en de veiligheidsgordels goed werken en of de slijtage van de pedalen niet al te erg is. Op de pedalen moet namelijk genoeg rubber zitten voor grip. Bij het koppelingspedaal wordt gelet op de zogenaamde vrije slag. Je hoort het koppelingspedaal niet te ver in te trappen voor er iets gebeurd. Dit zal altijd even afgesteld worden door de monteur. 

Er wordt ook gekeken of er niet te veel speling zit in het stuurwiel. Bij te veel speling is een auto niet veilig om de weg op te sturen. Vaak wordt ook even gekeken of de claxon het doet. Ook de autostoelen moeten goed vast zitten en ook daar zal dus gekeken worden of daar niet te veel speling in zit. 

Mocht u een auto hebben die beschikt over een Service Interval Melder, dan zal deze gereset worden. De Service Interval Melder geeft een melding (meestal op het dashboard) wanneer een auto toe is aan een grote of kleine beurt. 

 Wat doen ze bij een grote beurt aan de buitenkant van de auto?


Nu alles binnen in de auto is gecontroleerd, gaat de monteur kijken naar de buitenkant van de auto. Net als binnen in de auto zal er ook gekeken worden of de verlichting goed werkt. Zelf check je natuurlijk niet elke dag of al je buitenverlichting nog werkt dus dit is daar het ideale moment voor. Naast het controleren van de verlichting krijgen alle reflectoren op de auto ook een controle. Een reflector mag bijvoorbeeld geen breuk bevatten want dit zorgt er voor dat de werking minder zal zijn. 

De ruitenwissers van de auto worden vaak vervangen bij een grote en kleine beurt, maar de ruitenwissers worden altijd eerst gecontroleerd of dit wel echt nodig is. De ruitensproeiers worden vaak even afgesteld zodat ze de ruit mooi schoon krijgen. 

Er wordt gekeken of de buitenspiegels goed bevestigd zijn omdat deze soms nog wel eens een klap van een fietser kunnen krijgen en de deurscharnieren worden even gesmeerd. 

Voor de rest zal de gehele buitenkant gecontroleerd worden op beschadigingen. Wanneer er een dikke kras in de lak zit kan dit in de loop van de tijd uitgroeien tot een roestplek en dat wil je uiteraard voorkomen. 

De auto op de brug


Nu gaan we aan het echte werk beginnen. De controle binnen en buiten de auto is iets wat je zelf ook kunt doen, wat zeker niet verkeerd is. Na deze (vrij simpele) controles zet de monteur de auto op de brug en zet de auto iets omhoog. We komen nu dus bij de controles die jezelf niet zo makkelijk kunt uitvoeren. 

Een belangrijk onderdeel op dit punt zijn de banden. Het eerste wat gedaan zal worden is het op spanning brengen van de banden. De bandenspanning controleren. Dit is natuurlijk ook belangrijk om zelf om de zoveel tijd te doen. Vergeet niet om ook de reserveband bij te vullen, dit zal de monteur ook doen. Van alle banden zal het profiel gecontroleerd worden. Dit gaat heel eenvoudig door een speciaal indicatorblokje, dit blokje van rubber is precies 1,6 mm hoog en zit in de hoofdgroeven van de banden. Als dit blokje begint te slijten, dan voldoet de band niet meer aan de wettelijke norm en zal deze vervangen worden. Voorbanden slijten sneller dan achterbanden, wanneer er slijtage aan het ontstaan is, zal de monteur de voor een achterbanden kunnen wisselen zodat de banden langer mee gaan. Ook de remmen bij de banden worden gecontroleerd want ook deze moeten een minimum aan dikte hebben, minimaal 1,5 mm. Het laatste wat rond de banden gecontroleerd wordt zijn de vering en schokdempers. Er zal met name gelet worden op breuken die in de loop van de tijd kunnen ontstaan. 

Verder zal in het hele stuursysteem gelet worden op de aandrijfas en stuurhuis hoezen, maar ook op de fusiekogels en stuurkogels. Deze mogen geen beschadigingen of speling hebben. 

Naast de remmen en banden wordt ook gekeken of de handrem helemaal goed werkt en deze zal goed afgesteld worden. Als laatst loopt de monteur alle remslangen en remleidingen na. 

Onder de auto


De monteur zal nu de auto, die nog steeds op de brug staan, helemaal omhoog zetten zodat er goed naar de onderkant van de auto gekeken kan worden. Onder de auto zitten namelijk ook een hoop onderdelen die gecontroleerd moeten worden. 

Onder de auto kun je goed zien waar de brandstoftank en brandstof slang lopen, deze worden vooral gecontroleerd worden op lekkages want dit kan heel gevaarlijk zijn. Ook kun je het uitlaatsysteem goed zien. Ook deze zal nagekeken worden op lekkages. 

De versnellingsbak en het hele schakelmechanisme bevinden zich ook aan de onderkant van de auto en worden gecontroleerd op hun werking. Bij de versnellingsbak zal het niveau van de versnellingsbakolie gecontroleerd worden. Ook het niveau van de cardanolie wordt nagekeken. Wanneer er te weinig olie aanwezig is, zal deze bijgevuld of vervangen worden. 

Tot slot zal er naar de gehele wagenbodem gekeken worden en zal de stabilisatorstang gecontroleerd worden. Deze stang verbind de linker- en rechter wielophanging met elkaar. 

Een kijkje onder de motorkap

grote beurt auto
 
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de auto, de motor. Deze zal ook goed gecontroleerd worden en zal met name de niveaus van verschillende vloeistoffen gecheckt worden zoals de koelvloeistof, remvloeistof en olie van de stuurbekrachtiging. 

Onder de motorkap bevinden zich ook verschillende leidingen die gecontroleerd worden. Uiteraard de brandstofslangen worden goed gecontroleerd of ze goed bevestigd zijn en geen lekkages hebben en ook de bougiekabels en gaskabel worden gecontroleerd. 

Een onderdeel wat je misschien vaak voorbij hoort komen als het gaat om het onderhoud van de auto is de V-snaar. Deze wordt gecontroleerd op spanning en slijtage. Vaak hoor je over de V-snaar omdat deze vervangen moet worden. Gelukkig is het geen prijzige ingreep, een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes. Veel mensen zijn bang voor deze reparatie maar het zal de kosten grote beurt niet al te duur maken gelukkig. 

Iets wat het prijskaartje van een grote beurt auto wel omhoog kan duwen is het vervangen van de distributieriem. Deze wordt ook altijd gecontroleerd op slijtage. Een nieuwe distributieriem kost rond de 500 euro. 

Een lekker koele auto voor als het warm is buiten is wel zo prettig, daarom worden de radiateur, koelslangen en het koelsysteem nagekeken. Om er voor te zorgen dat de motor zelf het niet te heet krijgt, wordt er gekeken naar de waterpomp. 

Verder wordt er ook gekeken naar de gehele motor of er nergens lekkages zitten en wordt even gekeken of de accu nog helemaal werkt zoals het hoort. De monteur zet ook de auto even aan. Dit om te checken of alles goed loopt bij een stationair toerental en het ontstekingstijdstip van de motor. 

Filters en olieen worden vaak vervangen met een grote beurt


Tot slot een bekend lijstje wat ook vaak langs komt bij een kleine beurt namelijk het vervangen van verschillende filters en olie verversen. Het verschilt per auto of dit altijd nodig is, maar er wordt altijd even gekeken naar:
  • het brandstoffilter
  • luchtfilter
  • oliefilter
  • Het interieurfilter
Het verversen van de motorolie is ook een punt wat hier langs komt. 

Wat kost een grote beurt?


Zoals je hebt kunnen lezen draait een grote beurt vooral om het controleren van een hoop onderdelen van de auto. Dat klinkt natuurlijk vrij goedkoop al die controles, maar wanneer een van deze controles een gebrek aan het licht brengen zal er iets vervangen moeten worden en dat kost geld. De kosten grote beurt kunnen bijvoorbeeld flink oplopen als er veel vervangen moet worden. Een tip is om u goed te laten informeren bij eerdere kleine beurten zodat u niet voor verrassingen komt te staan. 
 

Wanneer moet de auto een grote beurt?


Wanneer grote beurt auto gedaan moet worden hoort u van uw garage en hangt altijd af van het gereden kilometers. Meestal kunt u op een kaartje naast de deur van de bestuurders kant 
zien wanneer grote beurt nodig is.
 
 

Anderen bekeken ook:

Wiellagers vervangen: Wanneer zijn ze kapot?

Olie verversen: Hoe doe ik dat?

Krassen verwijderen op je auto.? Auto polijsten

Alles wat je moet weten over banden wisselen?

 


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: