2 okt 2019
Deel:

Katalysator kapot: Hoe werkt de katalysator van de auto?

Katalysator kapot: Hoe werkt de katalysator van de auto?
Katalysatoren helpen bij het verwijderen van giftige kooldioxide gassen die een auto produceert van het betreden van de buitenlucht die we inademen.Hoewel het waarschijnlijk is dat je nooit je hoeft te repareren of te vervangen, soms falen ze.Wat zijn de symptomen van een slechte katalysator?Kan een katalysator worden gerepareerd? En hoeveel kost het om een katalysator te vervangen?Blijf lezen om een basiskennis van katalysatoren te krijgen, weet welke borden er moeten worden gezocht in een defecte kat en wat uw opties zijn voor zover het probleem wordt opgelost

Wat is een katalysator?

Een katalysator, ook vaak een "kat" genoemd, maakt deel uit van het uitlaatsysteem. Het bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat. De meeste auto's op de weg hebben tegenwoordig een katalysator, maar veel met dubbele uitlaten hebben er twee (één voor elke set pijpen). Sommige high-end voertuigen hebben nu twee katten in lijn die de schadelijke uitstoot gassen verder vermindert.

Het is zijn taak om de schadelijke gassen (stikstofmonoxide, koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen) die een voertuig produceert, uit te filteren of "om te zetten" voordat ze de atmosfeer binnenkomen. Deze giftige gassen beëindigden bijna het eigen tijdperk van de klassieke muscle car in de jaren '70 en zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de smog in grote steden.

Hoe werkt een katalysator?

Nadat een voertuig is gestart, passeren de giftige gassen die door de motor van de auto worden geproduceerd een katalysator. De interne structuur van de kat bestaat uit een honingraatontwerp bestaande uit edele metalen zoals platina, palladium en rhodium.

Bij een hoge temperatuur waarbij een katalysator is ontworpen om te werken bij (ongeveer 800 graden F), treedt een chemische reactie op waarbij het eindresultaat veiliger elementen uit uw uitlaat zijn, zoals zuurstof, water en kooldioxide.

Wat veroorzaakt een slechte katalysator?

Zoals eerder vermeld, gaan de meeste katalysatoren de levensduur van een voertuig mee. Maar in sommige gevallen zal een kat slecht worden en moet worden vervangen.

Bijna alle problemen met een katalysator zijn te wijten aan een motorprobleem. Het wordt meestal veroorzaakt door overtollige brandstof die het uitlaatsysteem binnendringt als gevolg van een onjuist lucht / brandstofmengsel, slechte bougies, onjuiste motortiming, defecte zuurstofsensor of andere problemen waarbij brandstof de verbrandingskamer van de motor onverbrand verlaat.

Wanneer dit gebeurt, bereikt de katalysator een te hoge temperatuur en begint de binnenkant van de kat te smelten of het honingraatmateriaal te breken. Het resultaat is een niet-functionerende kat.

Bovendien kunnen defecte pakkingen, slechte klepafdichtingen of versleten zuigerveren ervoor zorgen dat olie of antivries het uitlaatsysteem binnendringt en de keramische katalysator in de omzetter bedekt met een dik koolstofroet. Als dit lang genoeg duurt, verstoppen deze koolstofafzettingen de katalysator zodat deze zijn werk niet kan doen. In het ergste geval wordt de uitlaatstroom volledig geblokkeerd en bouwt de tegendruk zich weer op naar de motor, wat oververhitting en andere problemen kan veroorzaken.

Ten slotte kan fysieke schade aan de kat optreden. Hoewel dit niet gebruikelijk is, kunnen rotsen, straatvuil of kuilen de buitenste schil van een kat of de hangers die hem ondersteunen beschadigen of barsten. Een gedeukte katalysator betekent vaak dat delen van de breekbare keramische katalysator van binnen zijn afgebroken en de functionaliteit van de kat is verminderd.


Katalysator kapot en de symptomen hiervan,

Hier zijn 5 veel voorkomende symptomen om u te laten weten dat uw katalysator kapot, verstopt of slecht is en het eventueel handig dat uw katalysator vervangen dient te worden.

1: Rotte eiergeur uit uitlaat
Als je iets ruikt dat op rotte eieren lijkt, is dit een duidelijk teken van een mislukte katalysator. Benzine bevat een kleine hoeveelheid zwavel die tijdens het verbrandingsproces wordt omgezet in waterstofsulfide. Een katalysator die werkt zoals het hoort, zet het stinkende sulfide om in reukloos zwaveldioxide. Wanneer de kat slecht is, vindt de conversie niet plaats, zodat sommige van de onverbrande gassen die het stinkende waterstofsulfide bevatten, je uitlaat verlaten.

2: "Check Engine Light" is ingeschakeld
Als de katalysator van uw voertuig defect is of slecht is geworden, gaat het "Check Engine Light" op het dashboard branden. Moderne voertuigen bevatten zuurstofsensoren die de efficiëntie van de katalysator kunnen controleren door de gas niveaus van de uitlaat te controleren. Als deze sensoren detecteren dat de uitlaatgassen om welke reden dan ook niet goed worden gekatalyseerd, gaat het "Check Engine Light" branden. De bestuurder weet dan dat er iets mis is, hoewel ze niet precies weten wat het probleem is, omdat het licht veel verschillende dingen kan betekenen. Het beste is om de probleemcodes uit de auto te halen met behulp van een diagnostisch scantool. P0420 en P0430 zijn twee veel voorkomende foutcodes die wijzen op een storing van de katalysator.

3: Slechte versnelling
Een van de meest voorkomende symptomen van een verstopte katalysator is een gebrek aan vermogen van de motor, vooral wanneer u probeert het voertuig te versnellen. Wanneer de koolstofopbouw binnen het honingraatontwerp te veel wordt of wanneer de inwendige delen beginnen te smelten als gevolg van overtollige warmte van onverbrande brandstof, vindt een gedeeltelijke blokkering in de katalysator plaats. Uw motor is afhankelijk van een goede uitlaatgasstroom om op top vermogen te werken. Wanneer de stroom wordt beperkt vanwege een verstopte converter, merk je een gebrek aan vermogen bij het versnellen, een heuvel op gaan of een zware lading slepen. In geval van verstopping door koolstofophoping kan het gebruik van een goed reinigingsmiddel voor de katalysator helpen om de verstopping te verwijderen.

4: Mislukte emissietest
De meeste delen van de Verenigde Staten vereisen dat uw voertuig om de paar jaar een smog-test doorstaat om te controleren of uw auto de juiste brandstof verbrandt en geen gevaarlijke gassen in de atmosfeer uitstoot. Een van de meest voorkomende redenen voor het mislukken van een emissietest is een slechte katalysator.

5: Ratelend geluid
Als delen van het honingraatmateriaal in de katalysator uit elkaar vallen als gevolg van extreme hitte of schade, zult u waarschijnlijk een ratelend geluid horen dat onder uw voertuig vandaan komt tijdens stationair draaien of rijden. Het geluid is vaak het luidst bij het starten van de auto. Je wilt de kat zo snel mogelijk vervangen, omdat die brokken losgeraakt materiaal daadwerkelijk hun weg kunnen vinden verder door het uitlaatsysteem en in de uitlaat. Deze blokkering kan er vervolgens voor zorgen dat de auto tot stilstand komt en zelfs verhindert dat u uw auto weer start.

Katalysator auto repareren?

Het hangt er van af. Als u denkt dat u gewoon een vuile of verstopte katalysator heeft, kan het toevoegen van een katalysatorreiniger aan uw gas helpen om de verstopping op te ruimen. Het kan meer dan één gebruik vergen. Een alternatieve en veel krachtige methode voor het reinigen van een katalysator is om de kat te verwijderen en deze gedurende 6-8 uur in een oplossing van citroenzuur te weken.

Een andere optie is het gebruik van natriumhydroxide. Hier is een goede video waarin het proces wordt uitgelegd:

Als er schade aan de katalysator is, inclusief stukjes van de honingraat die binnenin afbreken, is het simpelweg niet betaalbaar om elk type reparatie uit te proberen, hoewel u online mensen zult vinden die anders zeggen. In deze gevallen is vervanging echt uw enige optie.

Verstopping katalysator auto voorkomen?

Als u regelmatig korte afstanden met uw auto rijdt, worden de koolwaterstoffen mogelijk niet volledig weggebrand omdat de katalysator niet de gelegenheid krijgt om heet genoeg te worden. Probeer uw voertuig zo nu en dan gedurende 10 tot 15 minuten op de snelweg te rijden om uw kansen op een verstopte katalysator te verkleinen.

Dit zal de nodige warmte in de kat creëren om deze koolwaterstofafzettingen effectief te verbranden, zodat uw kat zo efficiënt mogelijk loopt.

Katalysator vervangen kosten

Een katalysator vervangen kan aardig in de kosten lopen vanwege de edele metalen, Houd in de gedachte dat je goed moet kijken naar de leeftijd van katalysator auto omdat je soms beter de gehele kat kan vervangen i.p.v. losse onderdelen. Zo kan een los onderdeel bijna net zo duur zijn als een hele nieuw kat. Denk aan prijzen tussen de €400 en €1800 voor een nieuwe kat exclusief de prijs van de montage in een garage.        


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: