8 feb 2019
Deel:

Tweedehands Opel Astra F, G, H, J, K, kopen? Station of cabrio

Tweedehands Opel Astra F, G, H, J, K, kopen? Station of cabrio

Geschiedenis van de opel astra

Ontmoet de Opel Astra en stap in een wagen die je doorheen een zevenentwintigjarige geschiedenis brengt. Er rolden al meer dan 10 miljoen exemplaren van de band en de Opel Astra blijft ook zelf scheuren over onze wegen. Natuurlijk is lang niet iedere Opel Astra gelijk en onderging het model heel wat wijzigingen doorheen de jaren. Wij brengen duidelijkheid doorheen het labyrint dat het succes van de Opel Astra wist te scheppen. Van de Opel Astra F tot de moderne Opel Astra K: de producent stond duidelijk niet stil.

De Opel Astra is een auto van Opel/GM uit de compacte middenklasse. De auto biedt plaats aan vier personen. Het model kent drie basis carrosserieën, namelijk hatchback, sedan en stationwagen.  Naast deze basiscarrosserieën zijn er bij de verschillende uitvoeringen coupé-, cabrio- of cabrio-coupévarianten te vinden. Tevens is er van elke uitvoering een sportieve en een  snelle versie verkrijgbaar.

De Astra wordt onder andere gemaakt in fabrieken in Duitsland, Engeland, Polen en Rusland. De grootste concurrenten van de Opel Astra zijn de Ford Focus en de Volkswagen Golf. Er zijn sinds de introductie van de Astra in 1991 meer dan 10.000.000 autos gemaakt waarmee het de meest succesvolle Opel aller tijden is.

Opel Astra F station: de eerste generatie

De Opel Astra F is de eerste uit ons rijtje compacte wagens voor de middenklasse. We schrijven 1991 toen deze wagen de Nederlandse en Belgische markt wist te veroveren. De wagen zelf komt in vijf verschillende varianten, namelijk:

  • De Opel Astra Hatchback (3- en 5-deursvariant)
  • De Opel Astra GSI (3-deurs)
  • De Opel Astra Sedan (4-deurs)
  • De Opel Astra Cabrio (2-deurs)
  • De Opel Astra Station (5-deurs)

Vooral de Opel Astra Station was ongemeen populair in onze contreien. Het gaat om een gekende stationwagen waarvan de technieken uit de hogere klassen werden overgenomen. Zo brachten ze doorheen de jaren onder andere airconditioning, een informatiedisplay met binnen- en buitentemperaturen en een bijhorend waarschuwingssysteem naar een betaalbaar segment. Bij de GSI kwam dan weer een boordcomputer met inzicht in het verbruik, de gemiddelde snelheid, het rijbereik en allerhande informatie. Ook hier was het ongezien binnen zijn prijsklasse.

Ongeacht of men nu koos voor de Luxe-, de Grand Lux-, de Gran Turismo of de Sportversie: steeds stonden zowel de veiligheid als het milieu centraal. Verstelbare autogordels, impact protection bars, een betere airbag en later ook een passagiersairbag: ook vandaag kunnen we er van genieten. Koop je een Opel Astra tweedehands, dan weet je alvast zeker dat je safe bent.

  • Focus op veiligheid en milieu;
  • Introductie van technologieën die toen tot de hogere prijsklassen behoorden;
  • Sommige modellen zijn voorzien van een boordcomputer (GSI);
  • Een veilige tweedehandswagen.

 

Opel Astra G: beter & moderner en opc

In 1998 kwam uiteindelijk de Opel Astra G op de markt. Het vroegere ontwerp werd moderner en de grille en de motorkap kregen een uniforme look. Zijn wielbasis werd een stukje groter en ook de beenruimte kreeg een uitbreiding. De samenwerking met Lotus bracht het weggedrag dan weer tot een hoger niveau. Aan de buitenzijde vonden we een gegalvaniseerde carrosserie dat definitief komaf wist te maken met het vroegere roestimago van zijn voorgangers.

Weet trouwens dat er in 1999 ook een speciale OPC-uitvoering op de markt kwam. Het betrof een tweeliterkrachtbron met een vermogen van 160 pk. In het jaar 2000 werd dat zelfs opgetrokken tot een 2-literturbomotor van 200 pk, goed voor een topsnelheid van 240 kilometer per uur. De weg van de snellere Opel Astra was ingeslagen.

  • Beter weggedrag en meer beenruimte;
  • Gegalvaniseerd carrosserie;
  • OPC-uitvoering voor betere prestaties.

Opel Astra H: de klassieker en opc

Vanaf het bouwjaar 2004 tot 2010 gaat het meestal over de Opel Astra H. Ook deze was verkrijgbaar in de vijf gekende carrosserievarianten van Opel. De sedanversie komt in onze contreien echter veel minder vaak voor. Hij was ook verkrijgbaar als Opel Astra automaat (viertrapsautomaat of zestrapsautomaat met ActiveSelect). Net zoals we het al zagen bij de Opel Astra G werd ook hier uiteindelijk de stap gezet naar een OPC-uitvoering met een grotere turbomotor en hoger vermogen. Vooral de Nürburging Edition is erg geliefd bij zij die een Opel Astra tweedehands aan willen kopen.

  • De klassieker die we vaak tweedehands aantreffen;
  • Moderner en met een hoger vermogen;
  • Milieubewuster model;
  • Ook beschikbaar als automaat met ActiveSelect.

Opel Astra J: een moderne wagen in een luxueus jasje

De laatste jaren mocht het toch wat meer zijn in autoland. Ook Opel heeft deze weg duidelijk ingeslagen. De generatie-aanduiding I sloeg de fabrikant over omdat de Opel Astra J duidelijk anders was dan zijn voorganger. Er werd gekozen voor een groter model dat zich aan de top van het C-segment weet te plaatsen. Hij heeft een betere rechtuitstabiliteit en diverse technologieën werden geïntroduceerd, waarvan de automatisch meedraaiende koplampen misschien nog wel het beste voorbeeld zijn. Binnenin vinden we een luxueus ontwerp waarin de verschillende lijnen niet alleen soepel in elkaar overlopen maar de wagen bovendien ook een moderne look geven. Niet verwonderlijk dat deze wagen in 2011 nog de zeer prestigieuze Lease auto van het jaar-prijs in de wacht mocht slepen.

De Opel Astra J kreeg in bouwjaar 2012 trouwens een facelift waarbij het bumperwerk gewijzigd werd. Ook de Opel Astra J sedan is beschikbaar vanaf bouwjaar 2012. Voor de speciale GTC-uitvoering moeten we dan weer terug naar het jaar 2011. Bij die laatste ging het om een sportieve versie met totaal andere carrosseriedelen dan deze die gebruikt werden bij de standaard Opel Astra J.

  • Groter model en luxueus ontwerp;
  • Modern interieur met eigentijdse tint;
  • Beter weggedrag en introductie van nieuwe technologieën;
  • Prijs voor beste lease auto van het jaar (2011);
  • Ook beschikbaar als sportief model.

Huidig model: Opel Astra K

Vanaf 2015 kwam de Opel Astra K op de markt. Deze keer koos de fabrikant voor een kleiner model dat beter in het drukke stadsverkeer zou passen. Het compacter model gaat echter niet gepaard met verlies aan binnenruimte: er werden dunnere frames en lichtere materialen gebruikt om net dat te voorkomen. Het resultaat is een zuinige wagen met de nodige comfort en luxe die ook al geïntroduceerd werden bij de Opel Astra J. Een jaar na de eerste product werd de wagen uitgeroepen tot Auto van het jaar. De Opel Astra K kan verkregen worden in een Hatchback- en Sports Tourer editie. Onder de motorkap vinden we een motor van minimaal 105 pk, waarbij de 1.6 Turbo zelf kan oplopen tot 200 pk. In 2017 werd ook een variant op aardgas op de markt gebracht. In de meeste versies is deze wagen ook verkrijgbaar als Opel Astra Automaat: een aangename gerobotiseerde handbak die filerijden een stuk aangenamer maakt.   

  • Kleiner model zonder in te boeten aan binnenruimte;
  • Comfort van een moderne wagen;
  • Stugge motor;
  • Ook verkrijgbaar als automaat of op aardgas.

Anderen bekeken ook:

Hoe kun je de cataloguswaarde van een auto berekenen?

Opel Zafira: waarom voor deze auto kiezen?

Opel occasions kopen: Waar moet je oplettten?

Opel Mokka occasions test

 


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: