Bel nu met Autobedrijf Hoog Stoevenbeld om uw auto te verkopen
Autobedrijf Hoog Stoevenbeld
Schrijversweg 1
7428 MD Deventer
T.0570 651 621
info@autohs.nl
schaduw
27 mrt 2018
Deel:

Wanneer moet je de distributieriem vervangen? Bij hoeveel km?

Wanneer moet je de distributieriem vervangen? Bij hoeveel km?

Distributieriem of ketting vervangen?


Wat doet de distributieriem of ketting?

De distributieriem of ketting is een essentieel gedeelte van je auto; zolang hij in orde is, weet je niet eens dat je hem hebt. Zodra de riem of ketting slijtage vertoont of breekt, merk je dit direct. De auto rijdt niet meer zo lekker als voorheen, horten en stoten komen steeds frequenter voor. De distributieriem/ketting, heeft namelijk een zware taak, de nokkenassen aandrijven, dit is erg belangrijk want daardoor openen- en sluiten de kleppen van de motor. De distributieriem zorgt tevens voor de aandrijving van de waterpomp, de oliepomp en de brandstofpomp. Zoals je ziet kan er potentieel veel mis gaan met allerlei processen onder je motorkap wanneer je de distributieriem/ketting niet in orde is en tijdig vervangt. Hierdoor kunnen vele onderdelen onder de motorkap, als gevolg van de gebroken of versleten riem, sneller slijten, gaan haperen of kapot gaan.

Waar gaat dit artikel over:

- Wat is het verschil tussen een riem of een ketting?
- Bij hoeveel km moet de distributieriem vervangen worden?
- Wat zijn de oorzaken van slijtage?
- Wat kunnen de gevolgen van slijtage zijn?
Auto verkopen? Bied gratis je auto aan
Of bekijk ons occasion aanbod

- Wanneer moet je de distributieriem vervangen?
- Kun je de distributieriem zelf vervangen?
- Wat zijn de kosten om de distributieriem te laten vervangen?

Staat je vraag hier niet bij. Stel je vraag dan in onze facebook groep:

Auto vraagbaak (13.000 leden) - Auto problemen - #durftevragen 

De verschillen tussen een distributieriem of ketting?

Je hebt distributieriemen en distributiekettingen; beide doen exacte hetzelfde werk zoals hierboven beschreven. Het verschil is dat kettingen minder vaak of zelfs nooit vervangen hoeven te worden, niet zo snel slijten als een riem. Qua functioneren is er geen verschil. Je motor gaan niet beter of minder goed lopen als je er een ketting of riem in hebt. Bepaalde fabrikanten, zoals BMW en Mercedes kiezen er vrijwel standaard voor om een ketting in hun motoren te zetten, dit in verband met de duurzaamheid. Een ketting heeft naast deze voordelen ook wat nadelen; hij heeft beduidend meer gewicht waardoor de auto als geheel zwaarder wordt en de motor inboet aan vermogen. Met een riem is de motor bijvoorbeeld weer zuiniger in gebruik. Het is dus een keuze tussen deze genoemde voor- en nadelen van de fabrikant die bepaald of je motor een ketting of een riem gebruikt voor de aandrijving van de motorische processen.

distributieriem of ketting

Oorzaken van slijtage

Om te voorkomen dat je distributieriem/distributieketting gaat slippen, is hij getand, waardoor het slippen van de riem in principe wordt voorkomen. Het kan echter wel voorkomen dat als er te weinig spanning staat of je riem, dat er breuken danwel tanden los kunnen komen. Hierdoor wordt het hele aandrijvingsproces op een zodanige manier verstoord, dat onderdelen zoals de waterpomp, de brandstofpomp of oliepomp kunnen gaan haperen of lekken. Er ontstaat een potentieel domino-effect aan klachten onder je motorkap die flink in de papieren kunnen gaan lopen. Wanneer je een tweedehands auto koopt die bijvoorbeeld een aantal maanden of een jaar heeft stilgestaan, doe je er verstandig aan de riem te laten vervangen. Ook simpele weersomstandigheden kunnen een rol spelen, zoals vrieskou. Ook het lekken van de brandstofpomp, waterpomp of oliepomp kan aanzienlijke schade veroorzaken aan de conditie van de riem of ketting.

Gevolgen van de slijtage of breuk

Een versleten of gebroken distributieriem kan uiteindelijk resulteren in het slecht functioneren van de motor; in veel gevallen loopt de motor in zijn geheel niet meer. Je loopt het risico dat de motor tijden het rijden op de snelweg geheel vastloopt. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren die je ten alle tijde wil vermijden. Dit kan gebeuren doordat de riem of ketting simpelweg breekt, hetgeen flinke schade aan je motor oplevert. Voorkomen is absoluut beter dan genezen in dit geval; het repareren van een distributieriem/ketting is vele malen duurder dan het tijdig vervangen ervan. Het kan letterlijk in de duizenden euro's gaan lopen om hem te repareren en alle bijgekomen schade te repareren als gevolg hiervan. Het voorkomt tevens alle bovengenoemde problemen. Het is dus van essentieel belang dat je je distributieriem of ketting op tijd laat nakijken danwel vervangen, dit voorkomt een heleboel problemen die volgen op een kapotte of versleten riem. Het is absoluut de moeite waard dit in de gaten te houden, dit kan je een flinke kostenpost besparen.

Wanneer moet je de distributieriem vervangen? Bij hoeveel km?

Het verschilt natuurlijk per merk en per type riem/ketting. Een riem gaat gemiddeld zo'n jaar of vijf mee, omgerekend in kilometers zo'n 90.000 tot 100.000. Per merk en per model wisselt het; de fabrikant bepaalt voor ieder type het aantal kilometers waarna de riem zou moeten worden vervangen danwel nagekeken. Gemiddeld ligt dit tussen de 50.000 en 140.000 km kilometer. Met dergelijke kilometerstanden gaat ook een waardedaling van je auto gepaard; hoe meer kilometers op de teller, hoe sneller de waarde daalt als je hem wenst te verkopen. De vraag die je jezelf dan ook zeker moet stellen is of het financieel gezien een goed idee is om te investeren in een vervanging/reparatie van je riem of ketting, of investeren in een andere wagen met minder kilometers op de teller, waarmee je naar alle waarschijnlijkheid weer een paar jaar probleemloos vooruit zou kunnen. Auto's met bovengenoemde kilometerstanden zijn toch meestal wel tussen de drie en vijf jaar oud, dus kun je er nog een goede prijs voor krijgen bij auto opkopers, dat geld kun je dan weer herinvesteren in een andere wagen. Als je nou niet zo veel kilometers maakt, stellen de fabrikanten een bepaald aantal jaren vast waarna de riem moet worden vervangen of moet worden nagekeken. In het onderhoudsboekje van je auto zie je precies wanneer jouw distributieriem/ketting voor het laatst is nagekeken of is vervangen bij welke km stand. Het is belangrijk dit goed na te kijken, ook als je op het punt staat een tweedehands auto aan te schaffen. Vraag altijd wanneer de distributieriem is vervangen of moet worden vervangen, zodat grote schade aan je motor of andere onderdelen die erdoor worden aangedreven kan worden voorkomen. Soms ontbreekt een onderhoudsboekje van je tweedehands wagen. Je kunt zo niet vaststellen wanneer de riem of ketting voor het laatst is vervangen of wanneer deze vervangen dient te worden. Neem in een dergelijk geval contact op met een autogarage. Zij kunnen aan de hand van je kenteken achterhalen of en wanneer je riem of ketting is vervangen of wanneer deze zou moeten worden vervangen in de toekomst. Als je veelal korte ritjes maakt met je auto, daardoor niet zoveel kilometers maakt, dan is het erg aan te raden om je distributieriem/ketting te vervangen voordat je de kilometerstand hebt bereikt die is aangegeven door je autofabrikant in het onderhoudsboekje. In dit geval slijt de riem niet zozeer door de vele kilometers die worden gemaakt, maar juist door het vele starten en stoppen van je motor. De distributieriem/ketting wordt hierdoor veel meer belast dan bij 'normaal' gebruik, waardoor hij net zo hard slijt als een auto die 150.000 kilometer op zijn teller heeft staan. Het is daarom altijd een verstandig idee om bij elke grote beurt te vragen of de monteur even naar de staat van je distributieriem/ketting kijkt.

-----------------------------------

Binnenkort Auto Verkopen?
Krijg Gratis Toegang Tot Het Gratis E-Book 15 Beste Tips: Hoe Moet Ik Mijn Auto Verkopen?

Klik hieronder op de knop Nu Gratis Tips en ontdek hoe je niet dezelfde fouten maakt als 90% van de mensen

tips distributieriem vervangen

 

 -----------------------------------

 

Vervanging door monteur of zelf doen?

Zoals eerder beschreven is de distributieriem of ketting een essentiële aandrijver van belangrijke processen onder je motorkap; met name het goed functioneren van je motor en alles dat hiermee samenhangt, zoals de brandstofpomp, de oliepomp en de waterpomp. Als je voornemens bent dit zelf te gaan doen, zorg dan dat je absoluut zeker weet dat je dit op de juiste manier kunt. Er hoeft maar iets niet goed gemonteerd of aangespannen te zijn en je bent verder van huis dan dat je voor de reparatie was. Weet dus wat je doet en wat je eventueel zou kunnen aanrichten als je besluit dit zelf te doen. Het is in principe altijd aan te raden deze reparatie door een professionele monteur te laten uitvoeren. Het vervangen van je distributieriem/ketting is zeker geen koopje, het kan aardig in de papieren lopen, rekeningen van 700 tot 800 euro zijn dan ook geen uitzondering, doch je bent ervan verzekerd dat je weer een aantal jaar onbezorgd vooruit kan met je wagen. Het is hierdoor begrijpelijk dat mensen overwegen de reparatie zelf uit voeren, maar vaak achteraf gezien brengt het meer ellende dan nodig was geweest als je het had laten doen door een professional.

Hoezo is deze reparatie zo prijzig?

De reden dat het vervangen danwel repareren van je distributieriem zo duur kan uitvallen, ligt besloten in het feit dat het vaak lastig is voor de monteur om er bij te komen, dit verschilt uiteraard per merk of type auto waarbij de vervanging of reparatie wordt uitgevoerd. Om te zien hoe de riem of ketting er aan toe is, moet hij gedemonteerd worden. Als een riem of ketting is gedemonteerd mag hij nooit meer worden teruggeplaatst. Vervangen is dus de enige juiste optie. Tevens zal het moeten gebeuren zoals de betreffende autofabrikant heeft aangegeven in zijn voorschriften. Hierdoor lopen de werkuren snel op waardoor de prijs van de gehele reparatie zal stijgen. Wat ook vaak voorkomt is dat de monteur tijdens de vervanging of reparatie andere onderdelen tegenkomt die versleten zijn of het beste preventief kunnen worden vervangen. Onderdelen die nog prima werken maar duidelijk slijtage hebben en in de nabije toekomst sowieso vervangen hadden moeten worden, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde oliepomp, waterpomp, brandstofpomp of zelfs de krukas in enkele gevallen. Het is dan relatief goedkoper om dit allemaal in een moeite door te laten vervangen, dan daarvoor weer een apartre afspraak te maken; de motorkap staat nu toch al open, dus meteen maar doen. Een waterpomp bijvoorbeeld gaat gemiddeld ook zo'n 120.000 kilometer mee. Daarnaast ben je voorlopig van alle reparaties af en kun je onbezorgd de weg op met een goed functionerende auto. De kosten van het vervangen van de riem of ketting hangt ook sterk af van welk type en merk motor uw auto heeft. Zo kan het bij de een een stuk goedkoper uitvallen dan bij een ander, die een motor heeft met duurdere onderdelen of een zwaardere capaciteit.

distributieriem vervangen kosten

Kosten distributieriem vervangen: Vraag meerdere offertes aan

Nu je weet dat een dergelijke vervanging danwel reparatie erg duur kan uitpakken, is het aan te raden om offertes in te winnen bij tenminste 3 verschillende monteurs of garages. De prijzen voor deze klus willen nog wel eens uiteen lopen; potentieel kun je zelfs tot wel honderden euro's besparen door de prijzen goed te vergelijken tussen de diverse autogarages die deze reparatie aanbieden. Hierdoor weet je tevens vooraf waar je financieel gezien aan toe bent. Weeg nogmaals de prijs van de reparatie altijd af tegen de restwaarde van je auto. Is deze al aan de oude kant? Staan er al veel kilometers op de teller? Dan is de kans dat je binnenkort weer naar de garage moet voor een reparatie van andere onderdelen groter. Het is in dergelijke gevallen aan te raden goed na te denken of je deze investering nog wil doen; wellicht is het aanschaffen van een andere tweedehands wagen, die bij voorkeur jonger is en minder kilometers op de teller heeft staan, een beter idee dan de kosten distributieriem vervangen. Uitgesmeerd over de extra jaren die je dan weer rijdt met die nieuwe tweedehands wagen bespaar je flink wat geld en flink wat potentiële problemen in de toekomst.

Auto verkopen? Bied Gratis je auto aan

Of tijd voor een andere auto? Bekijk hier ons occasion aanbod

 

Anderen bekeken ook:

Wiellagers vervangen: Wanneer zijn ze kapot?

Olie verversen: Hoe doe ik dat?

Alles over de EGR Klep, vervangen, reinigen .....

Japanse automerken: Welke zijn de beste?

 


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: