facebookpixel
17 sep 2018
Deel:

Wiellagers vervangen: Wanneer, hoe en wat?

Wiellagers vervangen: Wanneer, hoe en wat?

Van alle onderdelen waaruit uw auto bestaat, zijn de remmen ongetwijfeld de belangrijkste: de onderdelen waarmee u kunt stoppen. Van de onderdelen die uw auto in staat stellen om vooruit te gaan, zijn er misschien geen belangrijkere onderdelen dan de wiellagers. Zonder hen zou je niet ver kunnen reizen. Deze kleine stalen kogels zijn verantwoordelijk voor het laten draaien van de wielen met zo min mogelijk wrijving, terwijl het gewicht van uw voertuig wordt ondersteund. Voor zo'n klein deel van uw auto, is dat zeker geen kleine klus. Wiellagers vervangen kosten worden verderop in dit blog ook nog besproken nadat we de basis zijn doorgelopen.

 

Waar gaat dit artikel over:

- Wat is een wiellager?

- Wat kan er fout gaan en hoevaak falen de wiellagers?


- Hoe weet ik of een wiellager slecht is?

- Kan ik rijden met een slechte lager?

- Hoe worden wiellagers vervangen

- Kan ik zelf een wiellager vervangen

- Wat kost het om wiellagers te vervangen?

Wat is een wiellager?

Een lager is eigenlijk een set van hoge-sterkte, stalen kogels ingekapseld in een metalen ring (een "race") bedekt met vet, zodat ze kunnen bewegen met zeer weinig wrijving. Het lager bevindt zich in de wielnaaf waaraan het wiel en de band zijn bevestigd. Dus, het wiel verbindt met de naaf en de naaf draait vrij rond in het lager. Het gewicht van het voertuig rust op de naaf terwijl deze draait. En omdat de naaf alleen in aanraking komt met het lager, worden het oppervlak en de wrijving verminderd. In sommige gevallen draaien de naaf en het lager op een as, een spil genaamd, die door het midden van het lager steekt. De spil kan deel uitmaken van een as, of een deel van een ophangingcomponent, een knokkel genoemd. Bij veel voertuigen, vooral die met onafhankelijke ophangingen, is de naaf en het lager een enkel geheel dat op de knokkel vastbout. In het geval van een voorwielaandrijving (evenals met een voertuig met achterwiel- en vierwielaandrijving), heeft het naaf- en lagerhuis een holle opening zodat een CV-as erdoorheen kan lopen om vermogen over te brengen aan het stuur. Lagers kunnen van de "taps toelopende" variëteit zijn - waar ze kunnen worden gedemonteerd en opnieuw kunnen worden verpakt met vet voor onderhoud - of ze kunnen worden "verzegeld". Afgedichte lagers zijn niet bruikbaar en worden ofwel met bouten aan de knokkel vastgemaakt of machinaal in de fusee gedrukt. De meeste voertuigen hebben tegenwoordig afgedichte wiellagers.

 

Wat kan er fout gaan en hoe vaak falen ze?

Het maakt niet uit of lagers nou taps toelopend of verzegeld zijn, ze kunnen uiteindelijk toch verslijten. Taps toelopende lagers moeten regelmatig worden onderhouden - elke 40.000 - 50.000 kilometer, om ze gesmeerd te houden. Afgedichte lagers hoeven niet te worden onderhouden en zouden zo'n 160.000 km of meer meegaan. Toch kan het smeermiddel in een lager opsplitsen en het lager doen falen. Vuile wegen, agressief rijden en (in sommige gevallen) componenten van slechte kwaliteit - om nog te zwijgen van gebrek aan onderhoud (taps toelopende lagers) - kan leiden tot vroegtijdige slijtage en falen. De lagers slijten niet allemaal tegelijk. Ze falen na verloop van tijd. Dus de symptomen van een slechte lager zijn misschien niet meteen merkbaar. Een tweedehands auto kan geruime tijd worden bestuurd voordat een slecht lager wordt gedetecteerd. Een voertuig met een zwaar beschadigd lager mag echter niet worden bestuurd. Anders zou een wiel kunnen vallen en tot meer ernstige schade of letsel kunnen leiden.

 

Hoe weet ik of een wiellager slecht is?

Een slecht lager geeft je enkele signalen, hoewel ze aanvankelijk lastig te zien zijn en heel lichtjes tot aanduiding kunnen komen. Als je een van de volgende symptomen opmerkt, kan een van je lagers slecht zijn.
  • Een "grommend" geluid afkomstig van een hoek van de auto wanneer u meer dan 25 kilometer per uur rijdt, kan wijzen op een versleten lager. Dit geluid kan vooral duidelijk zijn wanneer u draait en het voertuig naar dat wiel leunt. Het geluid kan moeilijk te horen zijn totdat er aanzienlijke slijtage is opgetreden.
  • Trilling in het stuurwiel kan het gevolg zijn van het ontstaan ​​van vlakke plekken in de lagers via het stuurwiel. Trilling kunnen ook worden gevoeld in de vloerpanelen.
  • Een "slijpend" geluid afkomstig van een van de wielen kan gerelateerd zijn aan de remmen. Het kan ook gerelateerd zijn aan een lager dat slijt of is gesleten. Als dit het geval is, word het grommende geluid zeer waarschijnlijk genegeerd. Er is aanzienlijke schade aan de lagers opgetreden en het wiel dreigt af te vallen.
  • Overmatig spel in de band en het wiel is een teken van een slecht lager. Om dit teken op te merken, moet het voertuig echter van de grond zijn. Gewoonlijk zal een technicus het voertuig heffen en de band van links naar rechts schommelen. Als buitensporige speling wordt opgemerkt en andere ophangings- en stuurcomponenten in goede vorm zijn (zoals de trekstangen), heeft het lager waarschijnlijk gefaald.
  • Abnormale bandenslijtage kan worden veroorzaakt door een slechte wieluitlijning, versleten stutten of een slechte lager.

wielagersvervangen

Kan ik rijden met een slechte lager?

Een voertuig met een lager dat begint te slijten, kan nog worden aangedreven, maar naarmate de slijtage toeneemt, neemt ook de kans op schade toe aan andere delen van de ophanging. Als u vermoedt dat een wiellager begint te slijten, laat dan een autogarage het probleem zo snel mogelijk evalueren. Een voertuig met een aanzienlijk versleten wiellager mag niet worden aangedreven. Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet! Veiligheid is het belangrijkst!

 

Hoe worden lagers vervangen?

De manier waarop een lager wordt vervangen, is afhankelijk van het type lager. Een technicus zal eerst het voertuig heffen en ondersteunen en het wiel en de band verwijderen. Voor een taps toelopende lagerset verwijdert de technicus de wielasmoer en de wielnaaf, waardoor het lager en de wielblokken worden blootgesteld. Als het oude lager eruit is, wordt een nieuw lager met vet gevuld (het lager 'inpakkend') en op zijn plaats gezet voordat de naaf opnieuw wordt geplaatst en de asmoer wordt vastgedraaid. De technicus zal er speciaal op letten de asmoer op de juiste manier te spannen om het lager te plaatsen. Als het lager te los zit, te strak is of niet goed is ingevet, zal het voortijdig falen, soms binnen enkele dagen. Best gevaarlijk dus. Een afgedichte lagering heeft in principe twee vervangingsmethoden. Sommige voertuigen zijn uitgerust met naaf- en lagerconstructies die op de fusee zijn vastgeschroefd. Wanneer dat het geval is, verwijdert een technicus het wiel en de band, verwijdert de asmoer (in het geval van een aangedreven wiel) en ontgrendelt de naaf en het lager. Installatie is een omgekeerde procedure. Andere voertuigen hebben geperste naven en lagers waarvoor specifieke gereedschappen en training vereist zijn. In alle gevallen kan een technicus ook te maken krijgen met Anti-Lock-rem-sensoren en andere componenten tijdens het vervangingsproces. Lagers, met name afgedichte lagers, falen niet vaak. Wanneer ze dat doen, is het zelden een noodgeval - zolang u maar let op de tekenen die uw voertuig verzendt. Zorg ervoor dat u een gekwalificeerde technicus ziet voor de juiste inspectie, diagnose en reparatie als u vermoedt dat een lager slecht is voor uw auto, vrachtwagen of SUV.

 

Kan ik zelf het lager vervangen?

Sommige voertuigen met afgedichte voorwiellagers kunnen thuis worden onderhouden als een doe-het-zelf reparatie. Als de wielnaaf en het lager simpelweg met bouten aan de fusee zijn bevestigd en als een geheel kunnen worden vervangen, kan een tussentijdse DIYer met ervaring met het verwijderen van rem- of ophangingscomponenten de reparatie voltooien. Maar veel voertuigen vereisen dat een technicus naven en lagers verwijdert die in de fusee worden gedrukt. Deze componenten zijn moeilijk te demonteren en voor het opnieuw monteren is een hydraulische pers nodig. In dergelijke gevallen kan vervanging van lagers het beste worden overgelaten aan een professionele technicus.

 wielagervervangen

Wiellagers vervangen kosten

De kosten van een wielnaaf (assemblage of lagers) kunnen beginnen vanaf €60 en gaan soms zelfs ruim boven de honderd euro's. Het merk en model van uw auto bepalen de exacte prijs. De vervangingskosten voor wielnaaf kunnen variëren van auto tot auto en van wie u ze koopt. Het is dus handig om het type auto dat u bezit te googlen en rond te kijken welke garage in uw buurt het beste aanschrijft en een mooie prijs - kwaliteit verhouding biedt.   Controleer voordat u de lagers van de wielnaaf vervangt of de voorste of achterste lagers en links of rechts zijn vervangen. Het is gemakkelijk om het te verwarren en per ongeluk de verkeerde te vervangen. Je wilt niet twee keer betalen voor een simpele klus. Het is dus handig om vooraf zelf te kijken waar u denkt dat de lagers versleten zijn als u over deze informatie meer dan gemiddeld weet. Hierboven zijn een aantal tips om een versleten lager te kunnen herkennen. Een wielnaafreparatie kan drastisch variëren, afhankelijk van uw voertuig. Als je een vrachtwagen hebt, is het een meer betrokken proces dan een kleine auto. Als u ABS heeft, zijn er meer stappen om door te gaan om uw wielnaaf te repareren of te vervangen. Als u bovendien een lager nodig heeft om in te drukken, zal dit bijdragen aan de tijd die het kost en de kosten van de reparatie. Helaas is er geen kort antwoord op deze vraag. Tussen auto's, vrachtwagens en bestelwagens ziet u prijsvariaties. We zullen ons best doen om een soortgelijk voertuig te dekken, zodat u een goed beeld hebt van de tijd die u gaat besteden aan het vervangen van een wielnaaf. Afhankelijk van uw monteur of de dealer waar u naartoe gaat, kunnen vervangingskosten voor wielnaaf variëren van €100 tot €500 voor arbeidskrachten alleen. Arbeidstijden variëren zo veel omdat auto's variëren. Als alle auto's exact hetzelfde gebouwd zouden zijn, zouden we u een exacte hoeveelheid tijd geven en zou er niet veel variatie zijn tussen monteurs en dealers. Helaas is dat niet het geval. Zoals hierboven is uitgelegd, spelen bij het repareren van een wielnaaf vele factoren een rol. De kosten van de wielnaaf zijn ook afhankelijk van het merk en model van het jaar. Elektronica zoals ABS, hoe groot uw wielnaven zijn en hoe moeilijk ze zijn om er af te krijgen, zullen een directe rol spelen in de vervangingswaarde van de naaf. Ze zijn een essentieel onderdeel van uw auto omdat ze uw wielen verbinden met de auto. Zoals veel onderdelen in je auto, zou uw auto zich zonder deze onderdelen niet kunnen verplaatsen. Er zijn zelfs veel verschillen tussen vergelijkbare merken en modellen die kunnen leiden tot variaties in de arbeidstijd. Als het ontwerp van de ophanging speciale uitrusting en meer stappen vereist om bij de wielnaaf te komen, begint de tijd te op lopen en de vervangingskosten van de wielnaaf dus ook. Als je wielnaven een lager nodig hebben, zal dit ook bijdragen aan de arbeidstijd. Wielnaaf kosten kunnen sterk variëren. Bewapen uzelf met de meeste hoeveelheid informatie die u kunt krijgen wanneer u naar uw monteur gaat, u zult niet alleen weten hoe lang het zou moeten duren, maar u zult het zelfvertrouwen hebben om te weten wanneer u de juiste prijs krijgt.

Auto verkopen? Bied Gratis je auto aan


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: