Bel nu met Autobedrijf Hoog Stoevenbeld om uw auto te verkopen
Autobedrijf Hoog Stoevenbeld
Schrijversweg 1
7428 MD Deventer
T.0570 651 621
info@autohs.nl
schaduw
18 mrt 2019
Deel:

Hoe gaat een homokineet kapot? Wat is een homokineet?

Hoe gaat een homokineet kapot? Wat is een homokineet?
Wat is een homokineet en hoe gaat deze kapot?
Wat is een homokineet precies? Dit is een homokinetische askoppeling die doorgaans kortweg homokineet wordt genoemd. Het doel van deze homokineet is het koppel van roterende aandrijfas aan het uitgaande as door te geven. Het uitgaande as kan daarbij een variabele hoek maken (ook wel de knikhoek genoemd) met de ingaande aandrijfas. Hierbij blijven de hoeksnelheden van de in- en uitgaande as ieder moment gelijk Hoe deze homokineet kapot kan gaan en vervangen kan worden? Daarover lees je hieronder meer. 
 


Hoe gaat een homokineet kapot? 

Een homokineet slijt niet zo gauw, zeker niet wanneer een kapotte stofhoes tijdig gerepareerd of vervangen wordt. Ook door verkeerd om te gaan met de homokinetische askoppeling kun je het uiteindelijk kapot krijgen. Wanneer je maximaal instuurt en vanuit stilstand met vol gas wegrijd, krijgt de homokineet aan de wielzijde een hoop te verduren door de grote verdraaiingshoek. Wanneer dit regelmatig gebeurd is de kans groot dat de homokineet kapot gaat. De stofhoes niet tijdig vervangen kan een andere oorzaak zijn van een kapotte homokinetische askoppeling. Wanneer de stofhoes scheurt kunnen de vetten van de homokineet eruit lopen en vuil er inkruipen. Hierdoor slijt de homokineet logischer wijs snel. Controleer de stofhoes regelmatig en vervang ze daarom op tijd. 

Wanneer je een stofhoes gaat vervangen, is een universele stofhoes het makkelijkste. Je hoeft de as dan niet geheel te demonteren, het werkt goed met een hoezenspreider (conus of boot slider). Kwalitatief is het beter om een originele stofhoes (ashoes) te plaatsen. Dit is wel stukken bewerkelijker. De hoes is specifiek gemaakt voor de desbetreffende homokineet. Het heeft daarom precies de afmetingen van die homokineet en de verdraaiingshoek ervan. Hierdoor wordt uiteindelijk een vroegtijdige slijtage beperkt. 

Hoe herken je slijtage van een homokineet? 

Wanneer je in bochten of belastingwisselingen een klikklak geluid hoort, komt dat meestal dat de homokineet geluid maakt door de kogels die over hun loopvlakken gaan. Wanneer je dit geluid hoort tijdens het rijden met een grote stuurslag, zit de slijtage van de homokineet mogelijk aan de wielzijde. Wanneer je het geluid hoort bij het rijden van een slaom, zit de slijtage van de homokineet waarschijnlijk aan de zijde van de versnellingsbak. Wat moet je doen wanneer je homokineet inderdaad versleten blijkt te zijn? Bij een kapotte homokineet moet je deze zo spoedig mogelijk vervangen. Wanneer een homokineet geluid gaat maken kun je er doorgaans van op aan dat deze versleten is. 

Homokineet vervangen 

Heb je geconstateerd dat de homokineet aan vervanging toe is? Hoe moet je de homokineet dan vervangen? Je kunt uiteraard dit door een vakkundige monteur laten doen. Wil je zelf een homokineet vervangen, dan zijn er een paar zaken waar je op moet letten. 

  • vet op de juiste manier verdelen
  • spanklemmen, borgveertjes en bevestigingselementen allemaal vervangen 
  • voorgeschreven gereedschap gebruiken en aanhaalmomenten niet vergeten
  • bij enkele stofhoes vervangen, verwijder oud vet van de homokineet en vervang deze door nieuw vet
  • stofhoes tijdens montage niet verdraaien



Een onderdelenfabriek leveren over het algemeen uitstekende in- en uitbouw voorschriften mee. Wanneer je deze goed leest en volgt, kun jezelf een homikineet gaan vervangen. Welk vet het beste gebruikt kan worden voor de homokineet? Je moet inderdaad speciaal homokineet vet gebruiken voor een goed resultaat. Een aanbevolen vet voor een homokineet is Eurol Molybeen Disulfide vet. Met dit vet wordt de wrijving tot het minimum beperkt en hierdoor beperk je uiteraard slijtage. 

Moet je de hele aandrijfas vervangen bij een kapotte homokineet? 

Wanneer een homokineet versleten is en vervangen moet worden, is de aandrijfas mogelijk net zo goed aan vervanging toe. Daarnaast is vervanging van het hele component qua krachtoverbrenging het ideaalst. Bovendien voorkom je door vervanging van het hele aandrijfas geruis, vibraties en krijg je een goede dichtheid door dat alles beter past. De montage is eenvoudiger omdat bij een complete aandrijfas alle benodigde materialen bij de set geleverd worden. Desondanks is het lang niet altijd nodig om de hele aandrijfas te vervangen bij een kapotte homokineet. Laat daarom bij vervanging van een homokineet door een garage dit bij een betrouwbare garage doen. Meestal heeft een betrouwbare garage een zichtbare BOVAG stikker bij de ingang. Mogelijk is alleen maar de hoes versleten van je homokineet en wordt er door malafide garagehouders er onnodig een heel aandrijfas vervangen. Laat je door meerderen goed voorlichten voordat je aan je auto laat sleutelen. Wil je uiteindelijk liever zelf de homokineet plaatsen in je auto? Dat kan natuurlijk ook met de juiste informatie en gereedschap. Het gaat je dat vast lukken. 

Gereedschap voor vervangen homokineet 

Voor vervangen van een homokineet heb je speciaal gereedschap nodig. Twee handige hulpmiddelen zijn een homokineet-verwijderaar en een ashoezenspreider. Soms hoef je alleen maar de stofhoes te vervangen, daar gebruik je dan bijvoorbeeld de pneumatische ashoezenspreider Bootgun BG-110 voor. Mocht de homokineet zelf ook aan vervangen toe zijn, dan kun je daar een handige homokineet-verwijderaar voor gebruiken zoals de Lazer Z-4719. Dit is een universeel hulpstuk. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van andere homokineet trekkers die geschikt zijn voor professioneel gebruik en geschikt zijn voor meerdere type auto's. Verder is het gebruik van een ashoes klembandtang handig mocht jezelf je homokineet ashoes willen vervangen. Je hebt een autokrik nodig om je auto omhoog te krikken om bij de homokineet te kunnen komen. Je kunt natuurlijk ook een homokineet reparatie set kopen. Eventueel video's online bekijken hoe het vervangen van een homokineet in zijn werk gaat en hiervan leren. Vraag anders bij een auto-onderdelenbedrijf welk gereedschap het geschiktst is voor het vervangen van een homokineet. Vergeet niet het juiste soort vet te gebruiken voor verdeling over de homokineet. De meeste auto-onderdeel bedrijven hebben speciaal vet voor homokineet op voorraad. 

Wat kost het vervangen van een homokineet? 

Een homokineet (koppeling in aandrijfas) bij voorwielaangedreven auto's, moeten weleens vervangen worden. Vanuit de versnellingsbak lopen de aandrijfassen naar het rechter- en linker voorwiel. De kosten van het vervangen van een homokineet ligt per type auto verschillend. Dit komt vooral door de arbeidsuren die per type auto anders liggen. Hoe makkelijker de homokineet te vervangen is hoe minder arbeidsuren. Per garagebedrijven zijn de arbeidslonen nogal verschillend. Ook dat maakt het geven van een algemeen kosten plaatje moeilijk. Na aanleiding van het uurloon van een garagebedrijf en de duur van de vervanging van de homokineet kan er pas een definitieve prijsopgave gegeven worden. Men spreekt wel van een gemiddelde prijs bij vervanging van een homokineet. Deze prijs ligt tussen de € 175,- EN € 300,-. Dit telt wanneer je het vervangen van de homokineet door een garage laat doen, let altijd op de betrouwbaarheid van de garage, heeft deze een (BOVAG)of (autokeurmerk) sticker? Het kan je zoveel geld schelen qua betrouwbaarheid van een garagebedrijf. 

Wanneer jezelf de vervanging van een homokineet wilt uitvoeren liggen de kosten anders. Je zult waarschijnlijk nieuw gereedschap moeten kopen en mogelijk een plek huren om je auto te kunnen repareren. Dat zijn uitgaven waarvan de kosten afhankelijk zijn per gereedschapswinkel en garage verhuur. De uren die jezelf erin steekt worden niet uitbetaald, deze gaan ten koste van je vrije dagen. Allemaal afwegingen die je vooraf kunt maken. Zo kun je vooraf de kosten van laten doen of zelf met elkaar vergelijken. Je beslist altijd zelf welke keuze het beste is voor jezelf en je portemonnee. Zekerheid telt hierbij ook mee! Waar heb je het meest vertrouwen in? Laat je vooraf goed inlichten over de staat van de homokineet, wie weet is deze alleen versleten en is het vervangen van een stofhoes voldoende. Heb jezelf verstand van zaken over de homokineet? Dan kun jezelf deze makkelijk vervangen en zal het qua kosten hoogst waarschijnlijk in je voordeel zijn. 

Tot slot 

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over homokineet vervangen? Stel deze vraag gerust online bij verschillende garagebedrijven en vergelijk de antwoorden. Het beste advies is om je auto regelmatig na te kijken en bij een klikklak geluid de homokineet te controleren op slijtage. Rij verantwoordelijk dan zal een homokineet niet zo snel aan vervanging toe zijn. Mocht het toch aan vervanging toe zijn, laat je dan vooraf goed voorlichten en ga niet met de eerste de beste monteur in zee. Let op je rijstijl en pas deze zo nodig aan. Uiteindelijk is voorkomen nog altijd beter dan vervangen. Een homokineet gaat dan jarenlang mee!

Anderen bekeken ook:

Wiellagers vervangen: Wanneer zijn ze kapot?

Zelf een trekhaak monteren hoe doe je dat?

Remschijven en remblokken van de auto vervangen

Auto exporteren vind een erkend rdw bedrijf

 


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: