2 okt 2018
Deel:

Alles wat je moet weten over banden wisselen

Alles wat je  moet weten over banden wisselen

Alles over het verwisselen van banden

Bijna iedereen krijgt er wel eens mee te maken; het banden wisselen. Bijvoorbeeld als de winterbanden er weer op moeten. Het gebeurt namelijk vrij regelmatig. Daarom is het handig om er wat informatie over te weten. Toch weten de meeste mensen er niet zo veel van. Daarom schrijven we deze blog. We behandelen de regels die er zijn in de trend van banden, hoe je een band moet verwisselen en de eventuele kosten van dit alles. Veel leesplezier.

Waar gaat dit artikel over:

- Welke regels zijn er voor autobanden

- Hoe verwissel je zelf een band?

- Welke reserveonderdelen moeten er in de auto liggen?

- Waar koop ik een reserwewiel?

- Is een reservewiel verplicht?

 

Regels voor banden (wisselen)

Er zijn wel een aantal regels op het gebied van banden verwisselen. Deze zijn handig om te weten in geval van controle of een andere situatie. Daarom staan ze hieronder genoemd. Ook zaken waar mensen vaak twijfels over hebben, worden hier genoemd.

  • Geen verplichte reserveband. Veel mensen denken dat het verplicht is om een reserveband in je voertuig te hebben. Dit is dus niet zo. Toch is het wel verstandig om een reserveband bij je te hebben, want als je een lekke band hebt, ligt er niet zomaar eentje voor het grijpen. Dit geldt voor zowel Nederland als Duitsland, Frankrijk en België.
  • Luchtbanden zijn verplicht. Dit zijn de banden waar lucht aan de binnenkant zit. Dit zijn altijd de banden die de auto al heeft bij aankoop.
  • Onbeschadigde banden. Er mag geen schade aan een band te zien zijn. Als er schade aan de band is, wat weggewerkt is met een vorm van kit, mag een band niet goedgekeurd worden bij controle. Een goed gerepareerde band met bijvoorbeeld een prop is wel goed.
  • Geen uitstulpingen. Dit is domweg de regel dat de band goed rond moet zijn, zodat het voertuig geen onverwachte bewegingen maakt en dus geen gevaar op de weg is. Ook als er ijzer te zien is aan de buitenkant van de band, mag je er niet mee rijden.
  • Diep genoeg profiel. De band moet een profiel van minimaal 1,60 millimeter hebben. Dit wordt gemeten met een profielmeter.
  • Juiste draairichting. Op de band is de draairichting van de band aangegeven. Deze moet kloppen, dus overeenkomen met de bewegingsrichting van de auto. De banden moeten dus op de juiste manier gemonteerd zijn.
  • Geen nageprofileerde band. Dit betekent dat er geen veranderingen aan het profiel aangebracht mogen zijn. Dit is het geval als het huidige profiel niet overeenkomt met het originele profiel van de band. Ook als slijtage-indicatoren weggesneden zijn, is er sprake van naprofileren.
  • Gelijke maataanduiding. Elke band moet een gelijke maataanduiding hebben vergeleken met de andere band aan dezelfde as. Er is een uitzondering aan deze regel. Dit is in het geval van een reserveband. Als je dus een reserveband gebruikt, gaat deze regel niet op. De maataanduiding is de code bestaande uit cijfers en letters aan de zijkant van de band.
  • Juiste bandenspanning. De fabrikant heeft een bandenspanning voorgeschreven. Hier moet aan voldaan worden. Ook als je de bandenspanning niet kan meten, overtreed je de regel. Een auto heeft een controlesysteem met waarschuwingsinrichting. Als deze geïnstalleerd is na 31 december 2017 en het geeft een defect aan, is het ook een regelovertreding.
  • Gevarendriehoek. Als je naar het buitenland, bijvoorbeeld België, gaat, dan is het verplicht om een gevarendriehoek en veiligheidsvest bij je te hebben. In Nederland gaat deze regel echter niet op.

Hoe verwissel je zelf een band?

Een van de vervelendste dingen is met een lekke band komen te zitten tijdens bijvoorbeeld een vakantie. Vooral als je dan moet wachten tot iemand van de wegenwacht komt. Het is dus hanig als je snel even je band kan verwisselen zonder de hulp van een buitenstaander. Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe je een band kan verwisselen.

Stap 1: Check de situatie. Zoals altijd geldt de regel veiligheid boven alles. Stap dus niet zomaar uit op een drukke weg, maar kijk eerst of alles veilig is. Zorg vooral voor genoeg ruimte om goed om je voertuig heen te kunnen bewegen, zonder anderen te hinderen.

Stap 2: Creëer een veilige situatie. Dit doe je door duidelijk te maken aan andere automobilisten dat je niet aan het rijden bent. Zet daarom de alarmlichten aan en zet de auto op de handrem.

Stap 3: Veiligheidsvest. Ook al is deze niet verplicht, veiligheid boven alles. Zorg daarom dat je altijd minimaal één veiligheidsvest bij je hebt in geval van nood.

Stap 4: Gevarendriehoek neerzetten. Ook dit is niet verplicht, toch is het wel beter voor de veiligheid. Als je deze niet hebt, kan je de stap overslaan en op een ander moment een aanschaffen. Als je deze toch wil plaatsen, is het verstandig deze zo'n 200 meter van de auto af te zetten. Dan heeft het het meeste effect. Op bijvoorbeeld 50 meter afstand heeft hij nauwelijks effect.

banden wisselen

Stap 5: Benodigdheden. Als je aan het werk gaat, is het handig om alle spullen snel bij de hand te hebben. De spullen die je nodig hebt zijn: Een krik, een slinger voor het losdraaien van de wieldoppen, het gereedschap voor het verwijderen van de wieldoppen en natuurlijk het reservewiel. De krik moet een belastbaar vermogen van minimaal de helft van de auto hebben. Ook is een assteun handig, maar niet noodzakelijk. De slinger is ook niet noodzakelijk als je de juiste gereedschappen hebt voor het verwijderen van de wieldoppen. Als je alle spullen klaar hebt liggen, kan je doorgaan naar de volgende stap.

Stap 6: De wieldoppen losdraaien. Dit moet je doen, want anders draaien de willen mee als je de auto gaat opkrikken en kom je in de problemen. Er is een kans dat de bouten in de autogarage door middel van een machine zijn vastgedraaid. Als je deze niet meer los kunt krijgen, dan is het vrijwel onmogelijk om de band te verwisselen en kan je alleen nog maar de wegenwacht bellen.

Stap 7: De auto opkrikken. Plaats de krik ongeveer 20 centimeter van het wiel op een stevige ondergrond. Krik dan de auto omhoog bij het krikpunt. Een krik kan je niet zomaar ergens neerzetten, want dat is slecht voor de auto. De krikpunten zitten vrijwel altijd dicht bij het wiel. Als de krik groter dan het krikpunt is, leg er dan een stukje hout of rubber tussen. Krik door tot het wiel volledig van de grond is. Als de auto opgekrikt is, plaats dan eventueel de assteun onder de as van de auto voor extra stevigheid.

Stap 8: De bouten verwijderen. Je hebt de bouten al een beetje losgedraaid, dus dat zal nu vrij gemakkelijk gaan. Leg de bouten wel neer op een plek waar je ze niet kwijt kan raken. Dan heb je namelijk wel een probleem, aangezien je het reservewiel er niet op krijgt.

Stap 9: De band verwisselen. Haal eerst het oude wiel eraf, doe daarna het nieuwe wiel erop. Dit kan wat lastig zijn, maar het lukt vast wel. Het is niet per se ingewikkeld, maar eerder zwaar.

Stap 10: De bouten er weer op draaien. Als je het reservewiel goed geplaatst hebt, kan je nu de bouten weer op dezelfde plek erop draaien. Zet ze er eerst allemaal op, draai ze daarna een voor een een klein stukje aan tot ze helemaal strak vast zitten. Je wil immers niet dat je band van zijn as af valt. Check altijd even of de bouten dus echt goed vast zitten.

Stap 11: Verwijder de krik. Draai de krik eerst langzaam naar beneden, zodat de auto geen grote klap moet incasseren. Pas als de auto helemaal op de grond staat, kan je de krik onder de auto wegschuiven.

Stap 12: De spullen opruimen. Zorg dat je niks achterlaat, zodat je geen gevaar oplevert voor automobilisten. Het kapotte wiel kan je op de plek van het reservewiel neerleggen.

Reserveonderdelen, zoals een reserwewiel kopen

Tegenwoordig worden veel auto's niet geleverd met een reservewiel, maar met een reparatiekit voor banden. Daarmee kan je natuurlijk geen band verwisselen. Dus zul je je een reservewiel moeten kopen. Daar wil je natuurlijk niet de hoogste prijzen voor betalen. Ook andere onderdelen zijn niet altijd inbegrepen bij een auto. Onderstaand vind je de lijst van goedkope reserveonderdelen en andere eventuele benodigdheden.

Reservewiel kopen

Stel, je moet nog een reservewiel kopen. Dat is niet zo moeilijk. Je kan ze meestal bij je plaatselijke garage wel halen, of zij kunnen er eentje bestellen. Ze moeten wel weten hoe groot de band is, dus je kan een opmeten, of gewoon de auto meenemen. De prijzen kunnen erg variëren. Van € 30,- tot € 250,-. Je kan gewoon eerst vragen om de prijs voor je je reservewiel koopt.

reservewiel kopen

Krik

Een krik is noodzakelijk voor het wisselen van een band. Daarom is het altijd handig om er alvast een te hebben. Deze kan je echter niet zomaar bij de garage kopen. Toch is het niet lastig om er aan te komen. Online kan je zoeken naar "autokrik kopen". De prijzen variëren tussen de € 50,- en de € 150,-.

Gevarendriehoek

Nogmaals, de gevarendriehoek is noodzakelijk noch verplicht. Toch is het goed voor je veiligheid. Daarom is het handig om er een aan te schaffen. De prijs valt enorm mee. Online kan je bij een heleboel webwinkels een bestellen, met prijzen van € 2,- tot € 12,-. In België en andere landen is het wel verplicht om een gevarendriehoek bij je te hebben.

Dopsleutels

De dopsleutels voor het verwijderen van de wieldoppen komen meestal in setjes van verschillende maten. Zo heb je een driedelige set van € 21,99 of een vijfdelige set van € 39,99. Ook kan je één dopsleutel apart bestellen. Zoals de meeste artikelen op deze lijst kan je ze gewoon online bestellen.

Veiligheidshesje

Een veiligheidshesje is, net als de gevarendriehoek, niet verplicht om bij je te hebben. Toch maak je de situatie er een stuk veiliger mee. De kans is groot dat je er al eentje hebt liggen, gebruik hem dan zeker! Mocht je er nog geen hebben, is het zeker handig om een aan te schaffen. Dat kan vrijwel overal wel. Meestal hebben ze ergens in een winkel wel een te koop, of bij de garage. Ze zijn vrijwel nooit duurder dan € 5,-.

Nu weet je alles wat je moet weten over banden wisselen en alles wat daarbij komt kijken. Ook kan je alle benodigde spullen, zoals je reservewiel kopen. Als je nu ooit met pech komt te zitten, kan je jezelf redden. 

Auto verkopen? Bied Gratis je auto aan


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: