25 mrt 2019
Deel:

Ford focus tweedehands occasion 2004 t/m 2013.

Ford focus tweedehands occasion 2004 t/m 2013.

Ford Focus: een focus op de middenklasse

Als compacte wagen voor de middenklasse wordt dit model op bijna alle markten waar Ford actief is veelvuldig verkocht. In 1998 werd hij voor het eerst op de Europese markt gebracht en diende hij hier de Ford Escort te vervangen. Nadat hij ook in de andere werelddelen werd geïntroduceerd, werd hij al snel de best verkochte wagen ter wereld (zowel in 2001 als 2002). Ook toen de derde generatie van de Ford Focus in 2011 verkocht werd, bleek het succes ongezien(best verkochte wagen in 2012). Wist je dat zelfs paus Franciscus een Ford Focus verkiest boven zijn pauselijke limousine? Ons zal dat alvast niet verbazen.

Eerste generatie en New Edge-stijl (1998-2005)

Met de eerste generatie koos Ford nadrukkelijk voor de zogenaamde New Edge-stijl. Diezelfde stijl zagen we ook al bij de Ford Cougar en de Ford Ka. De harde en lange lijnen werden daarbij ook naar het interieur gebracht. Toch waren duidelijk meer Amerikaanse invloeden aanwezig in het ontwerp van zowel het exterieur als het interieur. Die nieuwe ontwerpstrategie was het werk van Claude Lobo. Als Fransman wist hij goed wat er leefde op de Europese automarkt en het mag dan ook niet verbazen dat de wagen al snel over de toonbanken rolde.  

Qua ontwerp bouwde men trouwens verder op de vernieuwde achterophanging die we ook al zagen bij de Ford Mondeo. Het ging om een zogenaamde Control Blade Suspension die het rijgedrag van de Ford Focus naar het beste op de markt moest brengen. Voorheen was die techniek te kostbaar voor een middenklassewagen maar het Amerikaans wagenbedrijf wist het toch klaar te spelen, onder andere door het productieproces efficiënter en goedkoper te laten verlopen.

In modeljaar 2001 kreeg de Focus zijn eerste facelift met nieuwe koplampen (incl. geïntegreerde knipperlichten en de optie tot xenonlampen), de nieuwe bumpers (excl. knipperlichten), een nieuwe grill, de mogelijkheid tot een ingebouwd navigatie- en klimaatcontrolesysteem (optioneel) en een vernieuwd interieur.

De eerste generatie van de Ford Focus was verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen:

  • Ford Focus Hatchback: 3- en 5-deurs;
  • Ford Focus Sedan: 4-deurs;
  • Ford Focus Station: 4-deurs stationwagen;
  • Ford Focus Van: 5-deurs bedrijfswagen.

Bovendien kwam Ford ook met twee speciale versies op de markt: de Ford Focus ST en RS. De Ford Focus ST was de internationale versie van de Amerikaanse SVT en beschikte onder andere over een leren interieur, aluminium velgen, extra zij-airbags, een ingebouwd alarm, grotere schijfremmen, een sportieve look en een nieuwe stuurbekrachtigingspomp. De Focus RS week nog meer af dan de Ford Focus ST: een 2.0 liter turbogeladen motor, een sportieve look, mechanische wijzigingen en een uniek interieur wisten dit model te sieren.  De ST was enkel verkrijgbaar als benzinemotor (173 pk), net zoals dat bij de RS het geval was (215 pk).

Tweede generatie: ford focus station ruimer en nog beter rijgedrag (2005-2010)

De tweede generatie koos voor een totaal nieuw model. De Ford Focus Wagon

werd op de Paris Motor Show voor de eerste maal tentoongesteld en bleek te kiezen voor het gedeelde Ford C1 platform. Het onderstel bleef zo goed als behouden maar werd wel nog wat stijver gemaakt voor een nog beter rijgedrag.

Bovenal was het model iets groter dan zijn voorganger: 16.8 cm langer, 13.8 cm breder en 0.8 cm hoger. Opvallen doet dat bij de Ford Focus Station pas indien we er het ruimer geworden interieur op naslaan. Vooral de combinatie met nieuwe technieken weet voor extra ruimte te zorgen. In de wagen vinden we trouwens ook een sleutelloos systeem, een klimaatcontrolesysteem, een carkit met Bluetooth en een zonwerende voorruit. Hij lijkt een beetje op de Fiesta maar dat hoeft zeker geen ramp te zijn.

De Ford Focus was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen:

  • Ford Focus Hatchback: 3- en 5-deurs;
  • Ford Focus Sedan: 4-deurs;
  • Ford Focus Station: 5-deurs;
  • Ford Focus ST5: 3- en 5-deurs.

Ook hier vielen er bijzondere uitvoeringen te noteren. Onder andere de Focus RS en -ST passeerden opnieuw de revue en er was zelfs een speciale tuningversie die gemaakt werd door Loder 1899 (Loder-uitvoering). Bijzonder was echter de Ford Focus Coupé-Cabriolet (Ford Focus CC) dat koos voor een stijlvolle uitstraling die zich op het hoger segment van de middenklasse diende te focussen.

Weet trouwens ook dat de Ford Focus II in 2008 nog een heuse facelift onderging waarbij het zogenaamde Kinetic Design werd geïntroduceerd. Deze versie heeft een aangepast instrumentarium en zachte interieurplastics. Onder andere de nieuwe Ford Focus Wagon met 2.0 liter dieselmotor is verkrijgbaar in dit aangepast model.

 

Derde generatie en focus op energiezuinigheid

Ook bij de introductie van de derde generatie koos Ford voor een nieuwe facelift. Dit model is onder andere verkrijgbaar als vier- en vijfdeursversie. Het geheel werd een stuk zuiniger terwijl hij wel nog heel wat kracht weet te leveren. In 2012 werd deze wagen de best verkochte auto ter wereld. Vooral de EcoBoost-versie wist de middenklasse meer dan ooit te bekoren.

Opvallend bij die derde generatie is voornamelijk de toenemende focus op energiezuinigheid en de lagere CO2-uitstoot. Het feit dat steeds meer Europese steden milieuonvriendelijke wagens bannen, mag zeker als een van de oorzaken dienen.

In 2013 introduceerde Ford uiteindelijk ook zijn volledig elektrisch aangedreven model op de Nederlandse markt. Dit model heeft een topsnelheid van 137 km/u en een actieradius van 162 km. Ondanks zijn sterke specificaties en stijlvolle look slaagde Ford er echter (nog) niet in om de prijs te drukken. Zoals steeds blijft het moeilijk om zich met een volledig elektrisch model op de middenklasse te blijven focussen, zelfs voor de Ford Focus. De laatste jaren werd wel gesleuteld aan de actieradius maar de hoge prijs blijft echter een constante. De Nederlandse importeur gaf dan ook aan de gewijzigde versie met hogere actieradius niet naar Nederland te importeren. Het toont andermaal aan hoe moeilijk autobouwers het hebben om hun elektrische modellen ook voor de middenklasse om te vormen tot een succesverhaal.


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: