21 sep 2019
Deel:

Ford fiesta: steeds groter en luxer

Ford fiesta: steeds groter en luxer

Ford Fiesta: steeds groter, steeds comfortabeler

In de compacte klasse vinden we deze middelgrote Amerikaanse wagen van het merk Ford. Hij werd in 1976 geïntroduceerd en had toen erg goede rijeigenschappen voor een betaalbaar prijskaartje. Zijn kenmerkende grille was ook destijds al aanwezig en vormde de verklaring voor zijn uitmuntende weerstandscoëfficiënt. De voorbije drie decennia was het een komen en gaan voor de Ford Fiesta, maar telkens opnieuw werd hij een tikkeltje groter en luxueuzer.

Eerste generatie (1976-1983)

Deze goedkope compacte wagen had een betaalbaar prijskaartje voor erg goede eigenschappen. Zijn kenmerkende grille en betaalbaar prijskaartje maakten van hem een succes in alle regionen van de middenklasse. Hij werd gemaakt als bestelwagen en als hatchback (driedeurs). Later werden ook de Fiesta Super S (voorloper van de XR2), de Ford Fiesta X, de Ford Fiesta Festival en de Ford Fiesta Bravo aan het assortiment toegevoegd.

De Ford Fiesta Super S (bouwjaren 1980 tot 1981) liet zich typeren dor zijn sierstrips aan de zijkant van de wagen. De Ford Fiesta X was dan weer een uitvoering van 70 pk gebaseerd op de Fiesta Ghia. De Ford Fiesta Bravo is dan weer de uitloper van de facelift die de eerste generatie onderging: aangepaste en grotere bumpers, ronde pinkers en de nadrukkelijke aanwezigheid van kunststofhoeken.  

  • Er goede rijeigenschappen voor zijn tijd;
  • Betaalbaar prijskaartje;
  • Uitstekende weerstandscoëfficiënt.

Tweede generatie (1983-1989)

In feite is het moeilijk om hier van een tweede generatie te spreken. Wij vinden hem dan ook eerder update van de eerste versie en dit met een vernieuwd binnendesign en een gewijzigde front. Bijzonderder vinden we dan weer de toevoeging van de Ford Fiesta met dieselmotor in het gamma van Ford (bouwjaar 1985). Voor de Ford Fiesta Sport (96 pk) werd nog steeds gekozen voor de typerende benaming XR2.

Weet dat er op de oldtimermarkt soms ook wel eens een cabrioversie te vinden is. Deze gaan voor grote bedragen van de hand aangezien er slechts vijf zo’n uitvoeringen in Nederland geleverd werden. Meestal betreft het dan ook geïmporteerde modellen die oorspronkelijk voor de Duitse of Engelse markt gemaakt werden.

Vanaf bouwjaar 1986 werd de Ford Fiesta ook geleverd met een 1.4-litermotor met 73 pk. In bouwjaar 1987 werd dan weer de traploze automatische versnellingsbak geïntroduceerd.

  • Aangepast binnendesign en front;
  • Introductie dieselmotor;
  • Introductie traploze automatische versnellingsbak (1987).

Derde generatie (1989-1995)

Het faceliftmodel van de tweede generatie kon al enkele jaren niet meer opbotsen tegen de concurrerende model in zijn segment. Om die reden werd met de derde generatie gekozen voor een totale omwenteling. Uiteraard was ook de Ford Fiesta Sport opnieuw van de partij met een 1,6-litermotor met turbo-injectie. Het is vanaf deze derde generatie dat de Ford Fiesta ook als vijfdeursuitvoering beschikbaar was. Weet dat er ook twee actiemodellen verkrijgbaar waren, namelijk de Ford Fiesta Flash en -Cheers.

In bouwjaar 1992 werd de motor van de Ford Fiesta Sport (de RS-Turbo werd verwisselt door een XR2i). In bouwjaar 1995 kreeg de Ford Fiesta een vernieuwd onderstel en een stevigere kooiconstructie. Eveneens werd het tankdopklepje aangepast en kwamen er nu ook ovaalvormige pinkers in de spatborden.

In 1996 kreeg de Ford Fiesta een nieuwe facelift. In tegenstelling tot wat we zagen bij de tweede generatie durfde de Amerikaanse wagenbouwer het geen nieuwe generatie te noemen. Hij werd één jaar geproduceerd onder de naam Ford Fiesta 1996 terwijl ook het oude model verder verkocht werd onder de naam Ford Fiesta Classic.  

  • Ook verkrijgbaar als 5-deurs;
  • Bouwjaar 1995: vernieuwd onderstel en stevigere kooiconstructie;
  • Bouwjaar 1995: toevoeging ovaalvormige richtingaanwijzigers (spatborden).

Vierde generatie (1995-2002)

Bouwjaar 1996 weet altijd wel wat voor verwarring te zorgen. Er was de vierde generatie en de Ford Fiesta 1996. De vierde generatie was een facelift van het model uit 1989 en werd gekenmerkt door zijn rondere vormgeving. Als voorloper op het New Edge-design wist hij heel wat latere modellen te inspireren.

Het bouwjaar 1999 was er voornamelijk één als reactie op de populariteit van een andere wagen in het gamma van Ford: de Focus.  Het was een model met een nieuwe front die sterk deed denken aan de Focus. Andermaal kwam er ook een Classic-uitvoering het gamma vervoegen.

  • Rondere vormgeving;
  • Voorloper op de New Edge-vormgeving;
  • Bouwjaar 1999: front die doet denken aan de Focus.

Vijfde generatie (2002-2008)

De Ford Fiesta MK5 was een van de grote vernieuwingen binnen de generaties aan Fiesta’s. Hij was voornamelijk groter geworden en kon ook geleverd worden met een turbodieselmotor. De Ford Fiesta ST wist alvast velen te importeren met zijn sportieve 2.0-litermotor van 150 pk.

In bouwjaar 2005 kreeg de vijfde generatie opnieuw enkele wijzigingen te verduren. Het gefacelift model werd de Ford Fiesta Mk5.5 genoemd en is nog steeds veelvuldig te vinden als Ford Fiesta occasion.

  • Ford Fiesta wordt groter;
  • Verkrijgbaar als turbodieselmotor.

 

Zesde generatie (2008-2017)

De zesde generatie is duidelijk geïnspireerd door het Kinetic Design zoals we het ook al zagen bij de S-Max en de Mondeo. Zijn platform deelt de Ford Fiesta 2009 met de Mazda2 en hij vertoont bovendien wel nog wat meer eigenschappen van die laatste. Deze generatie is de generatie van de technologische vooruitgang en dat merken we ook als we er de verdere evolutie van de Ford Fiesta 2009 bijnemen. De Ford Fiesta 2010 introduceerde bijvoorbeeld heel wat nieuwigheden die ervoor zorgden dat hij ook in andere delen van de wereld erg populair werd. Er kwam trouwens ook een ECOnetic-versie van de Ford Fiesta 2010 op de markt met een lagere CO-uitstoot en verbruik. De Ford Fiesta 2012 introduceerde dan weer het start-/stopsysteem, een lagere CO2-uitstoot (87 gr/km) en een lager gemiddeld verbruik (3,3 l/100 km).

  • Naar het Kinetic Design;
  • Introductie start-/stopsysteem;
  • Uitstoot en gemiddeld verbruik dalen.

Zevende generatie (2017-heden)

De technologische snufjes waren er al. Met de Ford Fiesta 2017 koos de fabrikant voornamelijk voor gelegd op het verbeterde systeem en de betere afwerking van de interieur. Vooral dat laatste bleek een minpunt te zijn van de zesde generatie. In de Ford Fiesta 2017 werd SYNC 3 geïntroduceerd, een digitaal systeem waarbij men via een aanraaksysteem allerhande functionaliteiten kan beheren. Eveneens werden veiligheidsvoorzieningen ingevoerd zoals bijvoorbeeld het Lane Keeping System en de automatische lichten.

Net zoals we het al zagen bij de vorige generaties werd de Ford Fiesta ook deze keer een stukje groter (70 mm langer en 20 mm breder). Hij is beschikbaar in zes uitvoeringsniveaus (Vignale, Active, ST-Line, Titanium, Business en Trends). Vooral de Ford Fiesta Titanium doet het heel goed. De Ford Fiesta Titanium wordt gekenmerkt door zijn hogere mate van verfijnde en gestroomlijnde lijnen, een betere aerodynamische efficiëntie en de aanwezigheid van een benijdenswaardige lijst aan intelligente en praktische snufjes.

  • Betere afwerking interieur;
  • Introductie SYNC 3;
  • Introductie veiligheidssystemen.

 


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: