28 aug 2019
Deel:

Zelf de remblokken vervangen van mijn auto

Zelf de remblokken vervangen van mijn auto
 

Hoe werkt remmen nou precies?



Werking van remmen en remblokken is een stukje complexe technologie dat meer is dan slechts het tot stilstand brengen van een auto. Remmen zijn een van de belangrijkste onderdelen van je auto, het is daarom zaak om ze goed te onderhouden en om om ervoor te zorgen dat je over goede kwaliteit remmen beschikt. De rem is namelijk een van de belangrijkste veiligheidsaspecten, als je je in het verkeer in een gevaarlijke situatie begeeft en slachtoffer dreigt te raken van een ongeluk, en je beschikt over een goed stel remmen, dan kan je hiermee heel veel narigheid voorkomen. Remmen, hoe werkt dat nou precies, nou dat is eigenlijk vrij simpel. Zodra je het rempedaal intrapt druk je de blokken tegen de schrijven aan zodat deze vertraagd. De energie die daarbij vrijkomt wordt omgezet in warmte en die word door de schijf geabsorbeerd. Naar mate er vaker geremd is worden de schijf en blokken dunner. Voor de schijf is het best wel belangrijk dat deze dik genoeg blijft om alle warmte te kunnen absorberen. Dat is de rede dat de autofabrikant een minimale dikte voor deze schijf opgeeft. Zodra deze aan de minimale dikte zit moet die vervangen worden, anders kan deze namelijk niet genoeg warmte meer absorberen heb je kans dat het spul oververhit raakt. Met een verminderde of zelfs uitval van de remwerking.


Actie reactie.



Wanneer het op remmen aankomt is er sprake van een zogehete reactietijd. Reactietijd is de tijd die die de bestuurder nodig heeft om vanaf het gaspedaal zijn voet naar het rempedaal te verplaatsen, zonder dan ook echt te remmen. Er is vervolgens ook een bepaalde tijd die voorbij gaat voordat het rempedaal dan ook echt is ingedrukt en de auto dat werkelijk tot stilstaat. Deze twee elementen kosten enkele seconden maar wanneer je een snelheid van 120 kilometer per uur hanteert ben je naar deze enkele seconden al ruim 66 m verder! Vandaar dat we spreken van een 2 seconden regel, deze is tijdens de regen 3 seconden omdat door de regen de stopafstand en de remafstand langer zijn dan normaal.


2 verschillende veelgebruikte remmen.



Er is een speciale reden waarom remmen aan de voorkant van de auto altijd sneller slijten dan die aan de achterkant. Dit komt omdat tijdens het remmen het gewicht van de auto naar voren wordt verplaatst en het gevolg hiervan is dat circa 70% tot 80% van het remvermogen zich bevind aan de voorzijde van de auto. Tegenwoordig zijn auto's meestal uitgerust met schijfremmen aan de voorkant. Autofabrikanten halen bij het produceren van de auto meer voordelen uit het schijfremmechanisme doordat zij de schijfremmen aan de voorwielen van de auto monteren, en de trommelremmen aan de achterzijde van de auto. De reden hiervoor is dat de kosten van het produceren van schijfremmen, hoger zijn dan de productiekosten van trommelremmen, de reden hiervoor is dat trommelremmen daarnaast ook kunnen dienen als handremmen. Dit is een voordeel dat bij schijfremmen niet aanwezig is en dit heeft dus tot gevolg dat hier nog een extra mechanisme voor aanwezig dient te zijn. Dat trommelremmen relatief goedkoper zijn om te produceren heeft tot gevolg dat dit er ook voor zal zorgen dat de nieuwprijs van de auto lager is. Ook is het zaak om te realiseren dat beide soorten remmen de laatste twee decennia enorm zijn verbeterd. Daarom is het totaal niet raar dat trommel remmen nog steeds worden gebruikt om achterwielen te vertragen.


De trommelrem.



Bij de trommelrem worden de binnen in liggende remschoenen bij het remmen tegen de trommel aangeduwd. Aangezien de rent al met het wiel en de remschoenen met de as verbonden zijn wordt door de zo ontstane wrijving het wiel afgeremd. De daarvoor benodigde kracht wordt via hydraulische wielremcilinders aan de remschoenen overgedragen. Trommelremmen laten het bij langdurig hoge belasting eerder af weten dan schijfremmen.


Het verliezen van remvermogen.



Verlies van remvermogen is vaak een groot probleem voor de automobilist en dit is meestal een probleem dat zich over de tijd heen ontwikkeld. Een kleine tip om dit probleem tegen te gaan is nooit direct stil gaan staan. Dit kan een zekere vorm van hitte opbouwen die er voor kan zorgen dat het remsysteem in een keer spontaan kan gaan branden. Het geleidelijk verdwijnen van remvermogen wordt ook wel remfading genoemd. 

Verzorg uw remmen goed!



Nog een belangrijk aandachtspunt om er voor te zorgen dat uw remmen goed verzorgd zijn, is om ervoor te zorgen dat u de remstof of ook wel remslijtage genoemd niet te lang laat inwerken op de velgen. Je doet dit gewoon door de velgen regelmatig te wassen. Door remstof te lang te laten inwerken op auto ziet dit er en niet mooi uit, en dit heeft ook nog eens effect op de werking van uw remmen. Remschijf en blokken zijn hele belangrijke onderdelen voor iedereen die in een auto deelneemt aan het verkeer, ze kunnen het verschil maken tussen wel een botsing en geen botsing, dus ook tussen leven en dood. Maar hoe detecteer je nou dat ze versleten zijn en waar moet je eigenlijk op letten als je ze wil vervangen? 


Het vervangen van de remschijven en blokken.



Wat is nou het moment om je schrijven of blokken te vervangen, daar zijn geen wettelijke eisen aan aangesteld. Zolang er nog voering op de blokken zit en de auto remt nog mogen ze gewoon blijven zitten. Mijn advies is om ten alle tijden het advies van u onderhoudsmonteur op te volgen. Op het moment dat is bij de onderhoudsbeurt of de APK keuring wordt vastgesteld dat de rem eigenlijk aan vervanging toe is kun je besluiten om dit zelf te doen. Hoe je dat doet leg ik je nu uit. Als je de remmenset gaat vervangen begin je met het demonteren van de blokken. Daarvoor moet de spanning van der klauw afgehaald worden door bijvoorbeeld een schroevendraaier er tussen te zetten en die iets naar je toe te halen. Zodra de klauw eraf is kan ook het remzadel eraf waar de blokken in liggen. En zodra het remzadel eraf is dan kan de schijf gedemonteerd worden. Deze zit met een heel klein schroefje in het midden vast, uiteindelijk wordt hij op zijn plek gehouden doordat het wiel hier tegenaan geklemd zit. Na demontage van alle onderdelen kan je met behulp van staalborstel en remmen reiniger schoonmaken. Vervolgens moet op de juiste plekken kopervet aangebracht worden en kan het geheel met de nieuwe onderdelen in elkaar gezet worden. Nu is de ene kant klaar, maar let op, schijven en blokken vervangen normaliter altijd per set. Dus links en rechts tegelijk, ze slijten immers ook even hard. 


Het vervangen van de trommelremmen.



Het vervangen van trommelremmen is weer iets anders dan het vervangen van schijfremmen, maar hoe vervang je trommelremmen nou precies? Voertuigen met een trommel op de achteras reageren voor een kleiner percentage ten opzichte van de schijf. Maar dit is dan ook een aanzienlijk percentage. Voertuigen zonder antiblokkeersysteem variëren van 70% voor op de vooras en voor 30% op de achteras. Voertuigen met een gevoelige klep hebben te maken met een lading van 15 tot 50% op de achteras. Voertuigen met ABS vanaf bouwjaar 2010, wat een ABS van de 4e generatie vertegenwoordigd, zijn voorzien van het EBD-systeem, wat een elektronische remkrachtverdeling is. Dat betekent zonder kleppen. Waarbij hebben gegeven moment 50% van een wiel remt en 10% van het ander wiel zijnde elektronisch gestuurd. De trommel heeft verantwoordelijkheid in de het remsamenstel, hetgeen varieert tussen de 15% en 50% van de remming. Maar het is een van de meest vergeten punten ten tijde van onderhoud van het remsysteem. Laten we eerst beginnen met het verwijderen van de trommel. Vanaf 80000 km is het eveneens noodzakelijk om de voeding te vervangen zodat het systeem over voldoende remkracht beschikt. Dit is zo omdat de voering binnen in de trommel zit gesloten, de trommel wordt warm, en verglaasd het systeem als resultaat en als resultaat hiervan verliest deze frictiecapaciteit. Zonder frictie kan er niet geremd worden. De controle van de wielremcilinder moet plaatsvinden bij het ronddraaien van de zuiger. Als bij het verwijderen van de cilinder vloeistof lekt dan is het wielremcilinder beschadigd en moet deze ook vervangen worden. Het is belangrijk te controleren of het systeem is vastgelopen en of de remschoenen handmatig bewogen kunnen worden. Ook is het belangrijk voorzichtig om te gaan met de antiblokkeersysteem sensor. Als je namelijk een verkeerd soort gereedschap gebruikt is de kans zeer aanwezig dat deze breekt. Bij een voertuig waar de voeding of de remtrommel niet vervangen wordt maar waarvan de remschijven en blokken vervangen zijn is reiniging, controle en schuren van de voering voor de hermontage noodzakelijk. Slechts even kort schuren voor het reinigen van voeringen. In het geval van een systeem waarbij de voering en de remtrommel worden vervangen is het noodzakelijk inspectie van de wielremcilinder uit te voeren en de blokken te demonteren. Hierbij nog een aanbeveling, demonteer een zijde. Zodat bij enige enkele vorm van twijfel de andere zijde als leidraad kan dienen. Na de bovenstaande stappen succesvol ondernomen te hebben dienen de onderdelen goed gereinigd worden alvorens de remtrommel te demonteren. Producten die hiervoor gebruikt worden zijn slechts water en een mild reinigingsmiddel, en niet meer dan dat. Verwijder alle stof uit te voering zodat het remsysteem weer gaat functioneren. Laat vervolgens het water opdrogen. U kunt u de nieuwe remtrommel plaatsen en vervolgens de flensmoer voor de eerste keer aantrekken, controleren of er een klein verschil is tussen de voering en de remtrommel, en als laatste met behulp van de momentsleutel de flesmoer nog eens aantrekken. Algemeen varieert het aandraaien van 12 tot 30 kilogram, dus dit is een zeer grote actieradius. Het gebeurt regelmatig dat iemand het aandraaimoment overschrijdt door middel van het niet over het juiste gereedschap te beschikken. Zorg dus dat u over het juiste gereedschap beschikt bij het vervangen van een trommelrem als laatste is het ook noodzakelijk de stof beschermer te monteren. Voor de bescherming van de lagers tegen stof en vochtigheid, omdat zonder de stofbeschermer op lange termijn het remsysteem beschadigd zou kunnen raken. Dus het is heel belangrijk dat er een stofbescherming op het remsysteem gemonteerd is, hij een perfecte staat verkeerd en deze ook op correcte wijze gemonteerd wordt. Hierna kunt u het wiel hermonteren het is dus het is ook belangrijk de wielbouten voor het aandraaien te plaatsen altijd in en ik van boven naar beneden van de ene naar de andere kant


Remblokken vervangen kosten.



Wat remblokken vervangen kosten is natuurlijk afhankelijk van uw auto en ook hoe oud uw auto is. Bij relatief oudere auto’s zien we vaak slechts bij de voorremmen blokken en bij de achter remmen remschoenen. Het verschil hierin is dat blokken remmen op remschijven, en remschoenen zitten verborgen in de zogehete remtrommels. De moderne auto’s die uitgebracht zijn in de laatste jaren zijn voorzien van remschijven en dus blokken. De remmen aan de voorkant van het voertuig worden door middel van dat het gewicht tijdens het remmen naar voren wordt gebracht het meest belast. Dit verschijnsel zorgt ervoor de voorste blokken het meest verslijten, en dat deze dus het meest vaak vervangen moeten worden. Als er te lang wordt doorgereden met slechte blokken zal dit als resultaat opleveren dat ook de schijven te veel beschadigt worden en dus vervangen moeten worden. Dit zorgt ervoor dat de kosten dus hoger oplopen. Het is zo dat voor het vervangen van blokken de kosten per auto zullen verschillen. Een van de redenen hiervoor is dat de aanschafkosten van de blokken per type auto verschillend zijn. De kwaliteit van de blokken is daarbij een belangrijke bijkomstigheid. Daarnaast zal het uurloon per garage verschillen. De kosten van het vervangen van uw blokken kunt u direct online via diverse sites opvragen.


Delen van dit artikel kan middels de knoppen hier onder: